Grannfejden nästa.

I måndags kom vägbula nr 2. Detta kommer bli en lång historia med mycket svordomar så jag varnar känsliga läsare. =P

Det började med att Linus hade fått ett röstmeddelande på sin mobil. Det var Arne Fougelberg från kommunen som hade ringt. Han har hand om alla bygglov osv. Han sa då riktigt surt på meddelandet:" Jag har fått uppgifter om att ni har börjat bygga utan sockelhöjdskontroll och att ni har fläskat upp en stor jävla stödmur. Enligt ritningarna får den inte  vara över 80cm men jag har uppgifter på att den är 140cm. Ring upp snarast och förklara dig."

Han var riktigt otrevlig i det meddelandet och när någon har den attityden mot mig eller någon i min familj så blir inte jag trevlig. Linus bad mig ringa upp för han vet att jag kan vara en riktig bitch rent ut sagt. Jag ringde upp honom och var som sagt inte speciellt trevligt för jag tyckte han skötte det oproffisionellt. Jag förklarade för honom att vi inte alls hade börjat gjuta eller bygga huset utan att det bara var grunden.

Sen förklarade jag även för honom att vi hade ringt och dubbelkollat med kommunen så att det inte var några problem att stödmuren skulle bli högre än vad som var sagt. Han sa att han skulle åka ut och titta på det och det tyckte jag var en ypperligt bra ide. Så jag och Linus satte på oss skorna och åkte ut vi med. Jag ville konfrontera honom på plats och mycket riktigt gjorde vi det.

Han hade inte räknat med att vi skulle vara där ute när han kom ut så han blev lite ställd. När han fick se hur det såg ut där ute lät det helt annorlunda. De har aldrig vart där ute och sett hur området eller omgivningen ser ut, utan de har bara tittat på ritningar om hur vår tomt o gata ser ut.

Eftersom att gatan går uppåt så blir ju det en "trappa" av tomterna. Den första ligger lägst, den efter 1m högre upp, den efter likadant o så ser det ut. Vår tomt kommer alltså hamna ca 1m högre upp än grannens. Alla har stödmur så det ser ju enhetligt ut nu. Det höll Arne med om att det såg riktigt bra ut.

Kommunen har vart riktigt noga på alla möten vi haft att man inte får göra så mycket utvändigt utan kommunens godkänannde för att hela området ska se enhetligt ut och det ska vara snyggt utåt. Men nu måste vi kapa 30 cm från muren. Och det är bara ca 4m som det ska kapas. Det kommer inte se klokt ut. Arne sa själv att det kommer se förjävligt ut. Det är det som gör mig så förbannad, de jävla idioter till kommungubbar står och säger en sak sen när det väl är gjort så kommer det: "oj, ni hade visst rätt."  För så sa han nämligen nu om det där tjaffset att huset var 20 cm för högt som var för ett tag sen. Arne blev även lite mesigare när han såg att vi inte hade börjat bygga eller gjuta som han anklagade oss för att ha gjort.

Anledningen till att vi måste göra detta är för att vi har det mest idiotiska granne man kan tänka sig.Det är han som ringt och klagat.Vill ni veta varför? För att han har två jävla pudeljävlar till hundar som han vill släppa ut på vår tomt. Han har nämligen en grind på baksidan som gränsar till vår tomt, och nu när vår tomt i stort sett är klar och det har kommit upp en mur så kan han inte göra det. Denna granne har vart på grabbarna som gjort markarbetet och försökt få massa info från dom.

Givetvis har de inte sagt något, för de tycker inte att det rör honom. Gubbjäveln har till och med ringt till kommunen och bett få se alla våra papper om bygget. och kommunen har gett ut de!! VA I HELVETE!!!
Den grannen har inte hamnat på bra fot med oss, och jag var ruskigt förbannad i måndags. Dels för att grannjäveln gör allt han kan för att förstöra. Och dels för att kommunen är riktigt oproffsiga rent ut sagt. Det fick Arne även höra utav mig.

Nu blev det inte så farligt iom att vi BARA behövde kapa 30 cm. Arne har ju befogenhet o tvinga oss att ta bort hela muren samt stoppa hela bygget. Men han skämdes väl lite för att ha tagit grannens parti redan från början utan att veta vad han snackat om.

Nu blev det långt. Hoppas ni orkade läsa genom detta. Men för er som ska bygga hus så se till att ha skinn på näsan o stå på er när ni vet att ni har rätt!!!


Jessi
'

Kommentarer
Postat av: Anne

Det är bra Jessi stå på dig :)

2011-02-23 @ 22:58:14
Postat av: Catrin

Låter inte speciellt roligt när ni vet vilken skitstövel till granne ni kommer få, men där är väl inte mkt att göra åt anatar jag. Hoppas ni får konfrontera honom också. Varför kan han inte bara lugnt och sansat snacka med er om det är något han vill veta med anledning av sitt egna bygge. ? Då är det väl en annan femma

2011-02-24 @ 18:00:43
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback